Breaking News
recent

KAFE BERKONSEPKAN "STEAMPUNK" DI ROMANIA DENGAN MENGELUARKAN TENAGA KINETIK


Sebuah kafe steampunk boleh menghilangkan rasa dahaga dengan keadaan reka bentuk tidak konvensional. The Enigma Cafe & Bar di Cluj-Napoca, Romania, adalah tempat yang unik di mana hiasan menjadi hidup melalui tenaga kinetik. Anda akan tertarik pada mulanya, kemudian dipukau dengan keunikannya

Diilhamkan oleh idea perjalanan masa, pereka Romanian daripada 6th Sense Interiors membayangkan kafe sebagai satu penghormatan kepada masa dan gerakan:
"Di tengah-tengah ia adalah idea yang sering dikunjungi mesin masa, tetapi kita semua perlu akui bahawa terdapat lebih ke masa daripada sekadar perjalanan masa.  Masa adalah, selepas semua, bahan yang hidup diperbuat daripada; dan semua butiran di antara, yang sentiasa ditambah kepada akta yang sama yang semakin meningkat dan evolusi, adalah masa dikekang. "


Memperkenalkan elemen kinetik dalam reka bentuk ruang awam merupakan idea yang diilhamkan sebagai penuh dengan hiasan yang menggerakkan anda. Sama seperti pintu masuk Epic Society dalam Timisoara, Romania, dijaga oleh patung yang dilindungi dengan mosaic cermin, pintu masuk ke kafe steampunk ini dijaga oleh familiar silhouette: orang mengayuh basikal.



Kisah masa adalah cerita tentang diri kita sendiri, sebagai pereka menjelaskan: "Umumnya, masa adalah jam gergasi. Inilah sebabnya mengapa cerita reka bentuk kami bermula dengan jam - bukan sahaja apa-apa jam, tetapi salah satu yang memberikan anda merasakan seperti berada di dalamnya. Diletakkan di dinding yang jauh setentang dengan bar, jam mengesankan pada mulanya kerana saiznya.
"Frame oleh rim kayu, jam ini menawarkan perspektif yang dalam, dengan berpuluh-puluh roda saiz yang berbeza bergerak pada masa yang sama. Jam ini juga diterangi oleh band LED di tepi bingkai kayu. Mekanikal, apa yang kami cuba untuk membina di sini adalah pandangan yang di dalam masa itu sendiri. "


Ada idea yang lebih mendalam asas konsep ruang ini, sebagai pereka mengumumkan: "Pelbagai butiran memberi tumpuan kepada imej labyrinthian: corak pada siling, beberapa papan industri yang mewakili pintu masuk rahsia kepada semua orang-kemungkinan kehidupan telah dikhaskan untuk kita, kunci kepada yang adalah pilihan muktamad yang kita buat, pilihan yang sama ada akan memenjarakan kami atau memerdekakan kita.

"Seperti mana-mana bahagian jentera, masa yang kita telah mencipta dalam Enigma dikuasakan oleh enjin juga dapat dilihat dengan jelas dengan mata kasar, diletakkan di dinding depan kaunter bar. Ini berfungsi sebagai saluran keluar kuasa untuk kedua-dua jam gergasi dan mesin masa berbentuk lif bertujuan untuk membawa anda ke zon masa yang berbeza. Kami telah menetapkan semuanya untuk anda: cerita yang direka masa ".

Banyak gambar dan video oleh Gabriel Rosca menunjukkan kepada kami butir-butir kelab. Usul itu arca kinetik ini juga boleh dilihat dalam video di bawah. Satu lagi reka bentuk kafe luar biasa untuk mencari di Cluj-Napoca adalah salah satu yang menggabungkan kadbod, kopi dan budaya. Kawasan awam harus memberi inspirasi, dan keindahan alam semula jadi Romania seolah-olah melakukan keajaiban untuk minda yang kreatif.







Unknown

Unknown

No comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.